24.06.2021

Tax & Legal Highlights for Real Estate – czerwiec 2021

Bądź na bieżąco -> zapisz się na newsletter


1. Nowa ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym

8 czerwca Prezydent podpisał ustawę z 20 maja 2021 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. Ustawa wchodzi w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem: 1) przepisów dotyczących utworzenia Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego, które wchodzą w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia; 2) zmian w ustawie o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz zmian w ustawie o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Ustawa zastąpi dotychczas obowiązującą ustawę z 16 września 2011 r. Modyfikuje ona obowiązujące do tej pory instytucje oraz wprowadza nowe rozwiązania. Wśród nowych rozwiązań można znaleźć objęcie ustawą wszystkich umów, na podstawie których deweloper może zobowiązać się do ustanowienia praw wynikających z umowy deweloperskiej, tj. takich umów na które składa się zobowiązanie dewelopera do wybudowania lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego i ustanowienie prawa odrębnej własności oraz przeniesienie prawa własności lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego. W dotychczasowym stanie prawnym ustawowa ochrona nabywców dotyczyła tylko umów zobowiązujących, co do których nie została wydana decyzja o pozwoleniu na użytkowanie lokalu mieszkalnego, a w przypadku domu jednorodzinnego – nie złożono zawiadomienia o zakończeniu budowy. Według projektodawców ograniczało to możliwość ochrony nabywców w stosunku do umów zawieranych z deweloperem po zakończeniu budowy, czyli po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Nowe przepisy będą obejmowały ochroną także nowe mieszkania i domy jednorodzinne, które powstały w wyniku przebudowy. Ochroną z ustawy będą również objęte zawierane jednocześnie z deweloperem umowy zobowiązujące dotyczące lokali użytkowych, które nie są przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej, ale są zlokalizowane w ramach tego samego przedsięwzięcia deweloperskiego lub zadania inwestycyjnego, co nabywany lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny – czyli np. miejsc postojowych, garaży, boksów rowerowych, pomieszczeń przeznaczonych na cele rekreacyjne, itp.

Na mocy ustawy utworzony zostanie Deweloperski Fundusz Gwarancyjny (DFG), który stanowić będzie wyodrębniony rachunek w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym. DGF będzie finansowany przede wszystkim ze składek uiszczanych przez deweloperów. Ustawa zakłada, że nabywca mieszkania może wpłacać pieniądze tylko na rachunek powierniczy. Deweloper będzie mógł wybrać czy oferuje klientom otwarte, czy zamknięte rachunki. Jednocześnie jednak będzie musiał odprowadzić od każdej wpłaty składki na nowo utworzony DFG. Jej wysokość określi w rozporządzeniu minister do spraw budownictwa, ale jej maksymalna wysokość nie będzie mogła przekraczać:

  • 1 proc.  w przypadku otwartego mieszkaniowego rachunku powierniczego (OMRP);
  • 0,1 proc.  w przypadku zamkniętego mieszkaniowego rachunku powierniczego (ZMRP).

2. Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

15 czerwca 2021 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Głównym celem proponowanych zmian jest obniżenie kosztów gospodarki odpadami.

W projekcie określono maksymalną wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obliczanej na podstawie metody „od ilości zużytej wody”. Będzie to 7,8 proc. dochodu rozporządzalnego na jedną osobę ogółem za gospodarstwo domowe, tj. ok. 150 zł. Metoda taka obowiązuje w Warszawie od 1 kwietnia 2021 r. Ustalenie stawki maksymalnej ma na celu uniknięcie nieproporcjonalnie dużego obciążania mieszkańców opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi w tej metodzie.

Rząd chce wprowadzić możliwość indywidualnego rozliczania mieszkańców z segregacji odpadów. Obecnie za segregację odpadów mieszkańcy zabudowy wielolokalowej odpowiadają zbiorczo, bowiem deklaracje śmieciowe składa gminie właściciel lub zarządca nieruchomości, np. zarząd spółdzielni mieszkaniowej, a nie właściciel lokalu. Deklarację śmieciową będzie mógł składać indywidualnie właściciel lub najemca lokalu w zabudowie wielolokalowej.

Kolejną zmianą jest przyznanie radom gmin kompetencji do różnicowania stawki opłat, w zależności od powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego, ilości zużytej wody z danej nieruchomości lub lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców nieruchomości, liczby osób lub ilości zużytej wody w gospodarstwie domowym, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy.

Samorządowcy zwracają jednak uwagę, że projekt nowelizacji ustawy nie był dostatecznie konsultowany z samorządami.


Zapoznaj się z komentarzem podatkowym

Poprzednie wydania: Luty 2019 | Marzec 2019 | Kwiecień 2019 | Maj 2019 | Czerwiec 2019 | Lipiec 2019 | Sierpień 2019 | Wrzesień 2019 | Październik 2019 | Listopad 2019 | Grudzień 2019 | Styczeń 2020Luty 2020 | Marzec 2020Kwiecień 2020 | Maj 2020  | Czerwiec 2020| Lipiec 2020  | Sierpień 2020| Wrzesień 2020 | Październik 2020 | Listopad 2020 | Grudzień 2020 | Styczeń 2021 | Luty 2021 | Marzec 2021 | Kwiecień 2021 | Maj 2021

Ta strona używa plików cookie

Ta strona korzysta z plików cookie, dostarczając treści dopasowane do Twoich potrzeb. Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zachęcamy do zapoznania się z naszą Polityką Prywatności.