Tax & Legal Highlights for Real Estate – luty 2021
Bądź na bieżąco -> zapisz się na newsletter
1. Postępująca cyfryzacja procesu budowlanego
10 lutego rozszerzone zostały możliwości korzystania z platformy e-budownictwo. Do katalogu wniosków dodano m.in. wnioski dotyczące przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę, przeniesienia decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, przeniesienia praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia, czy wniosek o wejście na sąsiadujący teren. Udostępnione zostały także formularze dotyczące zawiadomienia o zamierzonym terminie rozpoczęcia prac budowlanych i zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania budynku.
Jak już wspominaliśmy w sierpniu 2020 roku, platforma e-budownictwo ma za zadanie odciążyć urzędy, zwiększyć przystępność procesu budowlanego oraz skrócić czas oczekiwania na decyzje administracyjne.
Dalsze prace nad platformą zakładają m.in. możliwość złożenia wniosku o wydanie pozwolenia na budowę, zmianę pozwolenia na budowę, wydanie pozwolenia na użytkowanie czy wystąpienie o uproszczoną legalizację. Z powyższych formularzy będzie można korzystać już od 1 lipca 2021 roku, a w konsekwencji inwestorzy będą mogli przeprowadzić niemalże cały proces budowlany na drodze elektronicznej, co zwłaszcza w dobie pandemii może ułatwić procesy inwestycyjne na rynku nieruchomości.
2. Wstępne założenia nowego systemu planowania przestrzennego
Wraz z początkiem roku Minister Rozwoju, Pracy i Technologii przedstawił ogólne założenia rozważanych zmian w systemie planowania przestrzennego w Polsce. Reforma może wprowadzić rewolucyjne zmiany, które zmodyfikują mechanizm planowania przestrzennego istniejący od ponad 15 lat na mocy ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu przestrzennym i zagospodarowaniu przestrzennym. Z nowych założeń wynika, że każdy obszar gmin ma być objęty planem ogólnym, który jedynie określi przeznaczenie poszczególnych terenów, natomiast funkcja danego terenu miałaby zostać wskazana w akcie wewnętrznym, jakim będzie strategia rozwoju gminy. Szczególne parametry zabudowy terenu zostaną sprecyzowane w planie zabudowy, który musiałby być zgodny z ogólnymi wytycznymi ustalonymi w planie ogólnym. Oznacza to, że w przyszłości plan zabudowy byłby odpowiednikiem obecnego planu zagospodarowania przestrzennego.
Na terenach zurbanizowanych i zagospodarowanych nie byłoby potrzeby uchwalać planów zabudowy, ponieważ pozwolenie na budowę byłoby uzyskiwane na podstawie decyzji lokalizacyjnej, która miałaby określać warunki zabudowy dla terenów o zwartej zabudowie i wyposażonych w stosowną infrastrukturę techniczną nieobjętych planami.
Oprócz planu ogólnego oraz planu zabudowy na terenach gmin miałyby być uchwalane standardy urbanistyczne w ramach, których gmina określi minimalne wymagania co do liczby szkół, przedszkoli czy szpitali w danym regionie oraz zapotrzebowania terenu na infrastrukturą techniczną.
Oczywiście prace nad projektem nowej ustawy są na bardzo wczesnym etapie i te pierwotne założenia mogą ulec znacznej modyfikacji, niemniej upublicznione dokumenty zarysowują kierunek zmian, do jakich będzie dążyć polski ustawodawca.
Zapoznaj się z komentarzem podatkowym
Poprzednie wydania: Luty 2019 | Marzec 2019 | Kwiecień 2019 | Maj 2019 | Czerwiec 2019 | Lipiec 2019 | Sierpień 2019 | Wrzesień 2019 | Październik 2019 | Listopad 2019 | Grudzień 2019 | Styczeń 2020 | Luty 2020 | Marzec 2020 | Kwiecień 2020 | Maj 2020 | Czerwiec 2020| Lipiec 2020 | Sierpień 2020| Wrzesień 2020 | Październik 2020 | Listopad 2020 | Grudzień 2020 | Styczeń 2021