Alert: Nowe obowiązki pracodawców w zakresie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe
17 listopada 2023 r. wejdą w życie przepisy nakładające na pracodawców obowiązek odpowiedniego dostosowania stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawcy będą mieli 6 miesięcy na wdrożenie nowych wymogów BHP.
2 listopada 2023 r. opublikowano Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 października 2023 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U z 2023 r. poz. 2367, dalej jako: „Rozporządzenie”).
Zakres najważniejszych zmian prezentujemy poniżej:
Stanowisko pracy według nowych przepisów
Zgodnie z treścią §1 pkt 2a) Rozporządzenia przez stanowisko pracy należy rozumieć przestrzeń pracy wraz z:
- wyposażeniem podstawowym, zawierającym monitor ekranowy, klawiaturę, myszę lub inne urządzenia wejściowe oraz oprogramowanie z interfejsem dla użytkownika;
- krzesłem i stołem;
- opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.
Nie tylko okulary, ale i szkła kontaktowe
Wprowadzony Rozporządzeniem nowy obowiązek pracodawcy dotyczy zapewnienia pracownikom nie tylko okularów korygujących wzrok – jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania, ale także szkieł kontaktowych.
Zwrot kosztów będzie zatem przysługiwał pracownikom zgodnie z następującymi warunkami:
- zatrudnienie na podstawie umowy o pracę;
- praca przy monitorze oraz laptopie przez co najmniej 4 godziny dziennie;
- zaświadczenie od lekarza medycyny pracy o potrzebie korzystania z soczewek kontaktowych lub okularów korekcyjnych.
Monitor lub podstawka dla użytkowników laptopów
W przypadku użytkowania przez pracowników systemów przenośnych, a więc laptopów na danym stanowisku pracy (co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy) – stanowisko takie będzie musiało zostać wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz
Konstrukcja stołu i przestrzeń na nogi
Konstrukcja stołu zgodnie z nowymi przepisami powinna umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury, a w szczególności zapewnić:
- wystarczającą powierzchnię, gwarantującą łatwe posługiwanie się elementami wyposażenia stanowiska pracy i wykonywanie czynności związanych z pracą,
- ustawienie klawiatury z zachowaniem takiej odległości od przedniej krawędzi stołu, która umożliwia podparcie dla rąk i przedramion z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem,
- ustawienie elementów wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji.
Pracownik powinien mieć także zapewnioną odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem stołu oraz do przyjęcia wygodnej pozycji i możliwości jej zmiany podczas pracy.
Materiał w pliku pdf do pobrania PL: BTLP I Nowe przepisy BHP dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe
Material in pdf for downloading EN: BTLP I New health and safety regulations for workplaces equipped with screen monitors
Zachęcamy Państwa do kontaktu w przypadku pytań dotyczących nowych regulacji.
Joanna Jędrzejewska [Senior Associate | Radca Prawny]