e-Doręczenia już od 1 kwietnia 2025
Od 1 kwietnia 2025 roku przedsiębiorcy zarejestrowani w Krajowym Rejestrze Sądowym przed 1 stycznia 2025 roku będą zobowiązani do korzystania z e-Doręczeń, czyli systemu elektronicznego odbierania i wysyłania urzędowej korespondencji, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Oznacza to, że korespondencja urzędowa nie będzie już przesyłana ani w formie papierowej, ani przez e-PUAP. Trafi ona na specjalną skrzynkę on-line.
To krok w stronę pełnej cyfryzacji komunikacji między biznesem a administracją publiczną.
Skrzynkę do e-Doręczeń można założyć za pośrednictwem:
- publicznego dostawcy e-Doręczeń, którym obecnie jest Poczta Polska S.A. lub
- niepublicznego dostawcy e-Doręczeń.
Zaletą rozwiązania publicznego dostawcy jest jego nieodpłatność. Z kolei niepubliczni dostawcy oferują dostęp do platformy e-Doręczeń również w językach innych niż polski, co może stanowić istotne ułatwienie dla klientów zagranicznych.
Zalecamy wcześniejsze założenie skrzynki do e-Doręczeń, aby uniknąć ryzyka nieświadomości otrzymywanej korespondencji urzędowej oraz ewentualnych trudności technicznych związanych z jej zakładaniem na późniejszym etapie (ze względu na zwiększony ruch w systemach dostawców e-Doręczeń).
Należy także mieć na uwadze, że założony adres do e-Doręczeń trzeba zgłosić do KRS maksymalnie do 1 kwietnia 2025 roku.
Obecnie jedyną znaną konsekwencją braku adresu do e-Doręczeń w ww. terminie jest skorzystanie przez podmiot publiczny będący nadawcą korespondencji z tzw. usługi doręczenia hybrydowego. Sprowadza się ono do wydrukowania korespondencji podpisanej elektronicznie i doręczenia jej adresatowi.
Pobierz alert w wersji PDF:
W przypadku pytań, zachęcamy do kontaktu z naszym ekspertem:
Konrad Sadowski
Associate