Dyrektywa Budynkowa na horyzoncie #3. Renowacje budynków z myślą o przyszłości.
Obowiązek wyposażenia budynków w infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych dotyczyć będzie także budynków poddawanych renowacjom, z naciskiem na biurowce, gdzie aż połowa miejsc parkingowych będzie musiała zostać wyposażona w urządzenia ładujące.
Przepisy Dyrektywy Budynkowej wpłyną również na mieszkalnictwo. Każdy większy remont wiązać się będzie z koniecznością instalacji okablowania i utworzenia kanałów na przewody, co przygotuje obiekty mieszkalne na spełnienie wymogów w zakresie elektromobilności w przyszłości. Co to oznacza dla deweloperów oraz właścicieli nieruchomości?
Renowacja budynków biurowych
Budynki biurowe stanowią swoistą podkategorię budynków niemieszkalnych w rozumieniu Dyrektywy Budynkowej, a ich renowacja wiązać się będzie z koniecznością spełnienia wyższych wymogów w zakresie elektromobilności.
W przypadku ważniejszej renowacji budynków biurowych, które mają więcej niż 5 miejsc parkingowych, należy zapewnić instalację co najmniej 1 punktu ładowania na każde 2 miejsca parkingowe. Stanowi to dużą różnicę w porównaniu z pozostałymi budynkami niemieszkalnymi, w przypadku których tylko co piąte miejsce parkingowe powinno być wyposażone w punkt ładowania. Niemniej, w przypadku ważniejszej renowacji budynku biurowego będzie trzeba również spełnić wymogi w zakresie okablowania wstępnego i infrastruktury kanałowej na przewody elektryczne typowe dla budynków niemieszkalnych.
Powyższe przepisy będą obowiązywały także przy wznoszeniu nowych budynków biurowych.
Ze względu na kwestie bezpieczeństwa pożarowego parkingów dla samochodów, Komisja Europejska została zobowiązana do opracowania i opublikowania stosownych wytycznych w tym zakresie do 31 grudnia 2025 r.
Konieczność zamontowania punktów ładowania podczas remontu budynków mieszkalnych
Dotychczasowe obowiązki w zakresie instalowania infrastruktury ładownia pojazdów elektrycznych podczas remontu lub przebudowy budynków mieszkalnych przewidywała Ustawa o Elektromobilności. Zgodnie z polskim ustawodawstwem ww. wymóg dotyczy obiektów, z którymi związanych jest więcej niż 10 stanowisk postojowych. Z racji, że Dyrektywa Budynkowa ma na celu wspieranie rozwoju elektromobilności, unijny prawodawca przewidział bardziej restrykcyjne przepisy w tym zakresie.
Zgodnie z Dyrektywą Budynkową, w przypadku budynków mieszkalnych poddawanych ważniejszym renowacjom, które mają więcej niż 3 miejsca parkingowe dla samochodów, należy zapewnić instalację:
- okablowania wstępnego dla co najmniej 50% miejsc parkingowych dla samochodów;
- infrastruktury kanałowej (tj. kanały na przewody elektryczne) dla pozostałych miejsc parkingowych dla samochodów,
aby umożliwić na późniejszym etapie instalację punktów ładowania pojazdów elektrycznych, rowerów z napędem elektrycznym i innych typów pojazdów kategorii L.
Powyższe dotyczy także nowopowstających budynków, z zastrzeżeniem, że w ich przypadku trzeba dodatkowo zapewnić instalację co najmniej 1 punktu ładowania.
Należy pamiętać, że obowiązek instalowania infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych dotyczy zarówno parkingów dla samochodów, które znajdują się wewnątrz, jak i tych przylegających do budynku, a okablowanie wstępne musi zostać zwymiarowane w sposób umożliwiający jednoczesne korzystanie z punktów ładowania na wszystkich miejscach parkingowych.
Niemniej, w trakcie implementacji Dyrektywy Budynkowej państwa członkowskie będą mogły podjąć decyzję o niezastosowaniu nowych obowiązków w stosunku do konkretnych kategorii budynków, np. w sytuacji, kiedy koszty instalacji do ładowania i infrastruktury kanałowej przekraczają co najmniej 10% całkowitego kosztu ważniejszej renowacji.
Należy pamiętać, że Dyrektywa Budynkowa nie przeszła jeszcze procesu implementacji do polskiego porządku prawnego, co wiąże się z możliwością wprowadzenia wyjątków od ww. obowiązków, jak i ryzykiem przyjęcia przez polskiego ustawodawcę nawet bardziej ambitnych celów w zakresie elektromobilności.
Pobierz materiał w wersji PDF:
W przypadku pytań, zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami:
Katarzyna Koszel-Zawadka
Partner | Radca Prawny
Piotr Nowak
Junior Associate