07.04.2022

Ważne zmiany w ustawach w 2022 roku

W 2022 roku – częściowo jeszcze w 2021 roku, ale z okresem przejściowym upływającym w 2022 roku – wchodzą lub weszły w życie zmiany w zakresie obowiązującego prawa, które mogą mieć istotne znaczenie dla klientów Baker Tilly Legal Poland. Przedstawiamy najważniejsze z nich.

Zmiany w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML).

31 października 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy AML. Nowelizacja wprowadziła m.in. poniższe zmiany.

Poszerzenie katalogu podmiotów podlegających zgłoszeniu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR):

  • Zgłoszeniu – poza dotychczasowymi podmiotami – podlegają również m.in. fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie, spółki europejskie, trusty, spółki partnerskie;
  • Podmioty, które istniały w dniu wejścia w życie przepisów obejmujących je obowiązkiem zgłoszenia do CRBR, podlegają trzymiesięcznemu okresowi przejściowemu na dokonanie zgłoszenia,
    a więc zobowiązane były dokonać zgłoszenia do 31 stycznia 2022 roku.

Brak konieczności wskazywania w zgłoszeniu do CRBR oraz aktualizowania danych wszystkich reprezentantów podmiotu podlegającego zgłoszeniu:

  • Aktualnie zachodzi jedynie obowiązek wskazywania danych osoby lub osób zgłaszających (zgodnie z zasadami reprezentacji danego podmiotu);
  • W praktyce oznacza to również, że zmiana członków organów reprezentacji czy wspólników uprawnionych do reprezentowania podmiotu nie będzie wiązała się z koniecznością aktualizowania danych w CRBR (z pewnymi zastrzeżeniami jednak, np. w przypadku, gdy beneficjentami rzeczywistymi wskazanymi w CRBR są członkowie zarządu jako osoby zajmujące wyższe stanowisko kierownicze – w takiej sytuacji zmiana składu zarządu wiąże się z obowiązkiem aktualizacji danych o beneficjentach rzeczywistych);

Nałożenie na beneficjenta rzeczywistego obowiązku dostarczenia podmiotowi podlegającemu zgłoszeniu do CRBR wszelkich informacji oraz dokumentów niezbędnych do. zgłoszenia oraz aktualizacji informacji dotyczących beneficjenta rzeczywistego

Nałożenie obowiązku zgłaszania do CRBR wszystkich obywatelstw posiadanych przez beneficjentów rzeczywistych:

  • Podmioty, które istniały w dniu wejścia w życie znowelizowanych przepisów ustawy AML, podlegają sześciomiesięcznemu okresowi przejściowemu na dokonanie zgłoszenia wszystkich  obywatelstw beneficjentów rzeczywistych, a więc zobowiązane są dokonać ewentualnie zgłoszenia aktualizacyjnego do 30 kwietnia 2022 roku.

Prowadzenie działalności gospodarczej obejmującej świadczenie usług na rzecz spółek i trustów, w szczególności zapewnianie siedziby, adresu prowadzenia działalności lub adresu korespondencyjnego, czy też pełnienia funkcji członka zarządu, stanowi od 31 października 2021 roku działalność regulowaną i może być wykonywana jedynie po uzyskaniu wpisu do rejestru działalności na rzecz spółek lub trustów:

  • Przepisy nowelizujące ustawę AML nakładają na podmioty, które 31 października 2021 roku prowadziły tego rodzaju działalność, obowiązek uzyskania wpisu do w/w rejestru w terminie do
    30 kwietnia 2022 roku;
  • Do wniosku o wpis do powyższego rejestru przedsiębiorca załącza oświadczenie o spełnieniu przesłanek ustawowych, w tym m.in. niekaralności oraz posiadaniu wymaganych kwalifikacji do prowadzenia powyższej działalności.

1 stycznia 2022 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zmienia zasady podpisywania sprawozdań finansowych:

  • Nowelizacja ustawy wprowadziła ułatwienia dotyczące podpisywania sprawozdań finansowych w jednostkach, którymi kieruje organ wieloosobowy – począwszy od 2022 roku sprawozdania finansowe takich jednostek mogą zostać podpisane przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz wszystkich członków zarządu (tj. na zasadach dotychczasowych) albo przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych i co najmniej jedną osobę wchodzącą w skład zarządu;
  • Podpisanie sprawozdania finansowego tylko przez jednego członka zarządu jest uzależnione od złożenia przez pozostałe osoby oświadczeń, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie lub odmów złożenia takich oświadczeń;
  • Takie same zasady obowiązują przy podpisywaniu sprawozdania z działalności jednostki, z tym że nie podpisuje go osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.


5 października 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych.

  • Ustawa reguluje zasady przepływu korespondencji elektronicznej pomiędzy organami (m.in. sądami, urzędami), a m.in. przedsiębiorcami (spółki prawa handlowego lub osoby prowadzące działalność gospodarczą, wpisane do CEiDG);
  • Przedsiębiorcy będą zobowiązani do posiadania oraz ujawnienia w rejestrze przedsiębiorców adresu do doręczeń elektronicznych od 5 lipca 2022 roku;
  • Obowiązkowe będzie również wyznaczenie administratora skrzynki do doręczeń elektronicznych;
  • Przedsiębiorcom wpisanym do odpowiedniego rejestru przedsiębiorców począwszy od 5 lipca 2022 roku automatycznie zostanie nadany adres do doręczeń elektronicznych;
  • Przedsiębiorcy wpisani do rejestru przedsiębiorców przed 5 lipca 2022 roku zobowiązani są do uzyskania adresu do doręczeń elektronicznych do 1 października 2022 roku.

 

Pobierz alert w wersji PDF

 

Zachęcamy Państwa do kontaktu z naszymi ekspertami w przypadku dodatkowych pytań.

Grzegorz Gajda, LL.M.

Partner | Radca prawny

grzegorz.gajda@bakertilly.pl

 

Kamil Łamiński LL.M.

Counsel | Radca Prawny

kamil.laminski@bakertilly.pl

 

 

Ta strona używa plików cookie

Ta strona korzysta z plików cookie, dostarczając treści dopasowane do Twoich potrzeb. Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zachęcamy do zapoznania się z naszą Polityką Prywatności.