04.06.2019

Legal News 6 – czerwiec 2019

Poniżej prezentujemy najważniejsze zmiany w prawie, o których warto wiedzieć.

Bądź na bieżąco -> zapisz się na newsletter


ZMIANY W PRAWIE:


1. Propozycja zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaproponowało, aby minimalne wynagrodzenie od 2020 r. zostało ustalone na poziomie 2450 zł brutto. Proponowana minimalna stawka godzinowa w 2020 r. to 16 zł brutto. Rząd zmierza do tego, aby płaca minimalna stanowiła połowę przeciętnego wynagrodzenia.

Obecnie płaca minimalna wynosi 2250 zł, a minimalna stawka godzinowa 14,70 zł. Należy pamiętać, że przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia pracownika nie uwzględnia się nagrody jubileuszowej, odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych i dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej.

2. Projekt ustawy o ograniczeniu zatorów płatniczych przyjętych przez rząd

Rząd przyjął projekt tzw. ustawy o zatorach płatniczych, która ma na celu wprowadzić rozwiązania mobilizujące dłużników transakcji handlowych do dokonywania zapłaty w ustalonym terminie, jak również zniechęcić do narzucania przez nich nieuzasadnionych, wydłużonych terminów zapłaty.

Projekt ustawy ma na celu przede wszystkim wprowadzenie bezwzględnego zakazu uzgadniania terminu zapłaty powyżej 60 dni w transakcjach pomiędzy dużymi a małymi firmami. Duże przedsiębiorstwa (czyli przedsiębiorcy, których roczny dochód przekracza 50 mln euro oraz podatkowe grupy kapitałowe) będą zobowiązane do składania sprawozdań do Ministra Przedsiębiorczości o stosowanych terminach zapłaty. Na tej podstawie Ministerstwo będzie zgłaszało do UOKiK te firmy, które kwalifikują się do kontroli. Natomiast Prezes UOKiK będzie mógł nałożyć karę na przedsiębiorców, którzy w trzech kolejnych miesiącach mają zaległości w realizacji zobowiązań na kwotę 5 mln złotych. Od 2022 r. planowane jest zmniejszenie limitu do 2 mln złotych.

3. Planowane podwyższenie wymiaru kary za fałszowanie faktur

Nowelizacja kodeksu karnego ma zmienić system kar za fałszowanie faktur i posługiwanie się fałszywymi dokumentami. Za przestępstwo fałszerstwa materialnego faktur, w sytuacji gdy wartość wykazana na fakturze będzie większa niż 5 mln zł (czyli pięciokrotność kwoty określającej mienie wielkiej wartości) albo sprawca z popełnienia przestępstwa uczynił sobie stałe źródło dochodu, kara pozbawienia wolności wyniesie od lat 3 do 20. Takie same kary będą grozić za wystawianie faktur i poświadczenie w nich nieprawdy co do okoliczności faktycznych mogących mieć znaczenie dla określenia wysokości podatku (art. 271a kodeksu karnego).

Po wejściu w życie nowych przepisów, jeśli sfałszowane faktury będą opiewały na kwoty wyższe niż 10 mln zł (tj. dziesięciokrotności kwoty określającej mienie wielkiej wartości), kary pozbawienia wolności wyniosą od lat 5 do 25.

4. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Wzmocnienie kontroli gmin nad systemem gospodarowania odpadami komunalnymi, zwiększenie kontroli nad strumieniem odpadów komunalnych oraz zwiększenie ilości odpadów zbieranych selektywnie to główne założenia nowelizacji ustawy „śmieciowej”. Zmiany mają również dotyczyć zasad ustalania rocznej ryczałtowej opłaty śmieciowej od domków letniskowych i nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

Mieszkańcy bloków i domów jednorodzinnych będą mieli obowiązek segregować śmieci. Osoby, które nie będą segregować lub będą to robić źle, zostaną ukarane wyższą opłatą w wysokości dwukrotności opłaty za wywóz śmieci. Projekt zmienia również zasady odbierania odpadów z nieruchomości niezamieszkałych, czyli m.in., biurowców, sklepów czy restauracji. Nowością jest jednak to, że właściciele będą składać oświadczenie, czy chcą być objęci systemem komunalnym czy nie.


INTERESUJĄCE ORZECZENIA:


1. Walka o nadgodziny może być prostsza

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 14 maja 2019 r. (sygn. akt: C 55/18) może spowodować zmiany w zakresie ewidencji czasu pracy. Sąd uznał, że kraje członkowskie UE muszą zobowiązywać pracodawców do ustanowienia obiektywnego, niezawodnego i dostępnego systemu umożliwiającego pomiar dobowego czasu pracy świadczonej przez każdego pracownika.

Wyrok może wpłynąć na sposób prowadzenia ewidencji czasu pracy oraz wymusić stosowanie systemów ewidencji, które umożliwiałyby obiektywne badanie rzeczywistego czasu pracy, a nie wskazywanie wyłącznie godzin wykonywania obowiązków. W przypadku braku takiego systemu po stronie pracodawcy może wystąpić ryzyko potencjalnych roszczeń pracowników o rekompensatę za nadgodziny. TSUE podkreślił również, że skuteczniejsza ochrona bezpieczeństwa i zdrowia pracowników nie powinna ulegać ograniczeniom ze względu na możliwe, dodatkowe koszty pracodawcy związane z wdrożeniem odpowiedniego systemu ewidencji godzin pracy. Trybunał uznał, że inne dowody potwierdzające czas pracy (w szczególności zeznania, przedstawienie korespondencji elektronicznej lub sprawdzenie telefonów komórkowych i komputerów) nie pozwalają wykazać w sposób obiektywny i wiarygodny liczby godzin pracy przepracowanych przez pracownika.

 


Zapraszamy do zapoznania się z poprzednimi wydaniami:

Legal News 1 | Legal News 2 | Legal News 3 | Legal News 4 | Legal News 5

Ta strona używa plików cookie

Ta strona korzysta z plików cookie, dostarczając treści dopasowane do Twoich potrzeb. Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zachęcamy do zapoznania się z naszą Polityką Prywatności.