Dyrektywa Budynkowa Na Horyzoncie #1. Nowe wymogi dla infrastruktury ładowania pojazdów elektronicznych.
Właściciele nieruchomości niemieszkalnych staną przed nowymi wyzwaniami ze względu na liczne zmiany w przepisach spowodowane implementacją Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, w skrócie EPBD. Regulacje dotyczące umieszczenia infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych przewidziane przez Ustawę o Elektromobilności zostaną jeszcze bardziej zaostrzone.
Wprowadzane przepisy, będące częścią Europejskiego Zielonego Ładu mają na celu zwiększenie dostępności miejsc do ładowania pojazdów, co przyspieszyć ma rozwój elektromobilności w Europie.
Od 2025 roku budynki niemieszkalne muszą posiadać co najmniej 1 punkt ładowania
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami Ustawy o Elektromobilności nowe budynki niemieszkalne należy projektować i budować w taki sposób, aby zostały zainstalowane:
- co najmniej 1 punkt ładowania;
- kanały na przewody i kable elektryczne umożliwiające zainstalowanie co najmniej 1 punktu ładowania na 5 stanowisk postojowych.
Dotyczy to obiektów, z którymi związanych jest więcej niż 10 stanowisk postojowych.
Niezależnie od powyższego, nowelizacja Ustawy o Elektromobilności z 2021 roku przewiduje obowiązek zainstalowania punktów ładowania także w już istniejących budynkach niemieszkalnych, z którymi związanych jest więcej niż 20 stanowisk postojowych. Zgodnie z powołanym przepisem w takich budynkach w terminie do dnia 1 stycznia 2025 r. należy zainstalować:
- co najmniej 1 punkt ładowania;
- oraz kanały na przewody i kable elektryczne, aby umożliwić zainstalowanie punktów ładowania na co najmniej 1 na 5 stanowisk postojowych.
Obliczając liczbę stanowisk postojowych, należy brać pod uwagę te stanowiska, które znajdują się wewnątrz budynku lub do niego przylegają. Warto pamiętać, że przepisy przewidują pewne wyłączenia ww. obowiązków w przypadku małych i średnich przedsiębiorców.
Surowsze wymogi dyrektywy budynkowej – więcej punktów ładowania
Dyrektywa budynkowa zaostrza przepisy w zakresie ilości punktów ładowania w budynkach niemieszkalnych.
W przypadku nowych budynków niemieszkalnych (lub takich poddawanych ważniejszym renowacjom) mających więcej niż 5 miejsc parkingowych dla samochodów należy zapewnić instalację:
- co najmniej 1 punktu ładowania na każde 5 miejsc parkingowych dla samochodów;
- okablowania wstępnego dla co najmniej 50 % miejsc parkingowych dla samochodów wraz z odpowiednią infrastrukturą kanałową, aby umożliwić na późniejszym etapie instalację punktów ładowania pojazdów elektrycznych, rowerów z napędem elektrycznym i innych typów pojazdów kategorii.
Ponadto, zgodnie z dyrektywą w przypadku wszystkich budynków niemieszkalnych, w których jest więcej niż 20 miejsc parkingowych dla samochodów- do 1 stycznia 2027 roku należy zapewnić instalację co najmniej 1 punktu ładowania na każde 10 miejsc parkingowych dla samochodów lub infrastrukturę kanałową dla co najmniej 50 % miejsc parkingowych dla samochodów, aby umożliwić na późniejszym etapie instalację punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
Państwa członkowskie mogą odroczyć wdrożenie tego wymogu do dnia 1 stycznia 2029 roku w przypadku wszystkich budynków niemieszkalnych, które zostały poddane renowacji w ciągu dwóch lat przed dniem 28 maja 2024 roku w celu spełnienia krajowych wymogów.
Należy pamiętać, że Dyrektywa Budynkowa nie przeszła jeszcze procesu implementacji do polskiego porządku prawnego, co wiąże się z ryzykiem przyjęcia przez polskiego ustawodawcę nawet bardziej ambitnych celów w zakresie elektromobilności. Państwa członkowskie mają czas do 29 maja 2026 roku na dostosowanie swojego ustawodawstwa do przepisów Dyrektywy Budynkowej.
Pobierz materiał w wersji PDF:
W przypadku pytań, zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami:
Katarzyna Koszel-Zawadka
Partner | Radca Prawny
Piotr Nowak
Junior Associate