Dyrektywa Budynkowa na horyzoncie #2. Kto będzie musiał zapewnić miejsca dla rowerów (elektrycznych) w budynkach?
Coraz większa liczba mieszkańców miast wybiera rower jako środek lokomocji, a rowery elektryczne zdobywają na popularności. Nowa Dyrektywa Budynkowa odpowiada na te trendy i wprowadza przepisy, które mają dostosować budynki do potrzeb użytkowników jednośladów.
Nowe regulacje wprowadzają obowiązek zapewnienia miejsc parkingowych dla rowerów w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych, co ma na celu promowanie ekologicznych rozwiązań oraz dostosowanie infrastruktury do szybko zmieniającego się świata transportu. Jakie zmiany czekają inwestorów i zarządców nieruchomości? Sprawdzamy.
Obowiązkowe miejsca parkingowe dla rowerów w budynkach niemieszkalnych
- Budynki niemieszkalne istniejące
Do 1 stycznia 2027 roku w tego rodzaju obiektach będzie trzeba udostępnić miejsca parkingowe dla rowerów w liczbie co najmniej 15% średniej lub 10% całkowitej liczby użytkowników budynku. Dotyczy to wszystkich budynków niemieszkalnych, w których znajduje się więcej niż 20 miejsc parkingowych dla samochodów. Dyrektywa Budynkowa stawia wymóg, aby miejsca parkingowe dla rowerów były także dostosowane do jednośladów o większych wymiarach niż standardowe.
- Budynki niemieszkalne, które powstaną lub zostaną poddane ważniejszym renowacjom
Powyższy obowiązek będzie dotyczył także budynków niemieszkalnych, które dopiero powstaną lub zostaną poddane ważniejszym renowacjom. W tym zakresie przepis dotyczy obiektów mających więcej niż 5 miejsc parkingowych dla samochodów. Obliczając liczbę miejsc parkingowych dla samochodów w nowych i remontowanych budynkach, należy wziąć pod uwagę zarówno parkingi znajdujące się wewnątrz budynku, jak i przylegające do niego.
Informacje dotyczące obowiązku instalacji okablowania wstępnego na potrzeby instalacji punktów ładowania rowerów z napędem elektrycznym w budynkach niemieszkalnych znajdą Państwo w Nowe wymogi dla infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w serii o Dyrektywie Budynkowej.
W trakcie transpozycji Dyrektywy Budynkowej do krajowych porządków prawnych, państwa członkowskie będą mogły dostosować wymagania dotyczące liczby miejsc parkingowych dla rowerów w przypadku kategorii budynków niemieszkalnych, do których zwykle nie dojeżdża się jednośladem.
Budynki mieszkalne a miejsca parkingowe dla rowerów
W odniesieniu do nowych budynków mieszkalnych (i tych poddawanych ważniejszym renowacjom), które mają więcej niż 3 miejsca parkingowe dla samochodów, właściciele będą zobowiązani:
- zapewnić co najmniej 2 miejsca parkingowe dla rowerów na każdy mieszkalny moduł budynku;
- zainstalować okablowanie wstępne dla co najmniej 50% miejsc parkingowych dla samochodów, wraz z infrastrukturą kanałową dla pozostałych miejsc parkingowych dla samochodów, aby umożliwić na późniejszym etapie instalację punktów ładowania m.in. rowerów z napędem elektrycznym.
Dyrektywa Budynkowa przewiduje jednak pewne odstępstwa, np. dostosowanie liczby miejsc parkingowych do lokalnych warunków demograficznych, geograficznych i klimatycznych.
Należy pamiętać, że dyrektywa nie przeszła jeszcze procesu implementacji do polskiego porządku prawnego, co wiąże się z możliwością wprowadzenia wyjątków od ww. obowiązków, jak i ryzykiem przyjęcia przez polskiego ustawodawcę nawet bardziej ambitnych celów w zakresie infrastruktury rowerowej.
Pobierz materiał w wersji PDF:
W przypadku pytań, zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami:
Katarzyna Koszel-Zawadka
Partner | Radca Prawny
Piotr Nowak
Junior Associate