Dyrektywa budynkowa na horyzoncie #5. Paszporty renowacji.
Do maja 2026 roku państwa członkowskie UE, w tym Polska, mają wdrożyć system paszportów renowacji, który pomoże modernizować budynki w kierunku bezemisyjności zgodnie z unijnymi celami klimatycznymi. Dokumenty będą zawierać szczegółowe informacje o charakterystyce energetycznej, planach modernizacji i dostępnych źródłach finansowania, a ich wydanie będzie wymagało kontroli przez wykwalifikowanych specjalistów. Choć zasadniczo system ma być dobrowolny dla właścicieli, państwa mogą wprowadzić obowiązek jego stosowania, zapewniając jednocześnie wsparcie finansowe dla najbardziej potrzebujących gospodarstw domowych.
Unijne działania w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu przewidują, że budynki powinny być bezemisyjne, najlepiej na długo przed 2050 r. Jednym z narzędzi, które ma pomóc w osiągnięciu tego celu, będą paszporty renowacji budynków. Polska, jak i pozostałe kraje unijne, będzie musiała wprowadzić system paszportów renowacji najpóźniej do końca maja 2026 r.
Czym będą paszporty renowacji?
Paszporty renowacji budynków będą dokumentami w formacie cyfrowym zawierającymi informacje m.in. w zakresie:
- bieżącej charakterystyki energetycznej budynku;
- planu działania i etapów stopniowej gruntownej renowacji (wraz z konkretnymi celami do osiągnięcia i szacowaną oszczędnością energii);
- udziału planowanego wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych oraz jej zużycia;
- dostępnych możliwości poprawy obiegu zamkniętego wyrobów budowlanych i zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia wyrobów budowlanych;
- dostępnych źródeł finansowania renowacji, jak i informacji o pomocy technicznej i usługach doradczych w zakresie renowacji.
Obowiązek czy dobrowolność?
Zgodnie z Dyrektywą Budynkową system paszportów renowacji ma być zasadniczo dobrowolny dla właścicieli. Państwa członkowskie będą jednak mogły wprowadzić obowiązek ich stosowania dla wybranych budynków. Możliwe też będzie połączenie procedury wydawania świadectwa energetycznego z paszportem renowacji. Tego rodzaju dokument będzie musiał być wydany przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach, a po jego wydaniu właściciel budynku będzie miał prawo do konsultacji z ekspertem w celu omówienia najbardziej odpowiednich działań, które przyczynią się do transformacji danego obiektu w budynek bezemisyjny do 2050 r.
Krajowa baza danych
Paszporty renowacji będą umieszczane w specjalnej krajowej bazie danych, która będzie zawierała informacje na temat charakterystyki energetycznej poszczególnych budynków oraz ogólnej charakterystyki energetycznej krajowych zasobów budowlanych.
Wsparcie dla gospodarstw domowych
Dyrektywa Budynkowa stanowi, że paszporty renowacji powinny być przystępne cenowo. Ponadto, gospodarstwa domowe w trudnej sytuacji, które chcą dokonać renowacji swoich budynków, powinny otrzymać stosowane wsparcie finansowe od państwa.
Należy pamiętać, że Dyrektywa Budynkowa nie przeszła jeszcze procesu implementacji do polskiego porządku prawnego, co wiąże się z możliwością wprowadzenia wyjątków od ww. przepisów, jak i ryzykiem przyjęcia przez polskiego ustawodawcę nawet bardziej ambitnych celów w zakresie paszportów renowacji.
Pobierz materiał w wersji PDF:
W przypadku pytań, zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami:
Katarzyna Koszel-Zawadka
Partner | Radca Prawny
Piotr Nowak
Junior Associate