Kary za niezłożenie sprawozdania potwierdzającego odpis na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny
Pomimo, że obowiązek przekazania odpisu na Fundusz Wypłaty Różnicy zakończył się prawie rok temu, tj. 31 grudnia 2023 roku, konsekwencje niedopełnienia obowiązków z nim związanych wciąż mogą być aktualne dla spółek z branży OZE. Dotyczy to w szczególności obowiązku przekazania Zarządcy Rozliczeń S.A. sprawozdania potwierdzającego odpis na Fundusz za poprzedni miesiąc.
Z doświadczenia naszych Klientów wynika, że postępowania administracyjne w sprawie wymierzenia kary pieniężnej wszczynane są także w przypadku złożenia sprawozdań po terminie. Takie postępowanie może zaskoczyć przedsiębiorców nawet kilka lat po upływie terminu jego spełnienia.
Kara pieniężna z tytułu naruszenia tego obowiązku może się znacznie różnić w zależności od tego, kiedy doszło do naruszenia. Warto o tym wiedzieć, by móc zweryfikować wysokość nakładanej kary.
Obowiązek złożenia sprawozdania
Tytułem przypomnienia:
Obowiązek przekazywania odpisu na Fundusz obowiązuje zarówno:
- wytwórców energii elektrycznej (wykorzystujących do wytwarzania energii elektrycznej np. energię wiatru i energię promieniowania słonecznego), jak i
- przedsiębiorstwa energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną
(przy uwzględnieniu wyłączeń wskazanych w Ustawie o środkach nadzwyczajnych)
Podmioty objęte tym mechanizmem są zobowiązane do przekazywania sprawozdania potwierdzającego odpis na Fundusz do Zarządcy Rozliczeń S.A. w terminie do 20 dnia każdego miesiąca (art. 25 Ustawy o środkach nadzwyczajnych). Termin przypadający w dzień wolny od pracy przypada w pierwszy dzień roboczy po tym terminie.
Obowiązki ten wykonuje się w odniesieniu do okresu od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r.
Dotkliwa kara pieniężna za niezłożenie sprawozdania
Obecnie kara pieniężna za nieprzestrzeganie obowiązku złożenia sprawozdania w terminie (naruszenie art. 25 ust. 1 Ustawy o środkach nadzwyczajnych) tj. za niezłożenie sprawozdania, jak i za spóźnione złożenie sprawozdania, może być dla przedsiębiorcy dotkliwa. Wynosi aż do 15% przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym (art. 31 ust. 2 pkt 2 Ustawy o środkach nadzwyczajnych).
Nie zawsze jednak tak było. Przed wejściem w życie nowelizacji Ustawy o środkach nadzwyczajnych, czyli do 1 września 2023 r. kara pieniężna była znacznie niższa i wynosiła do 50% należnej sumy odpisu na Fundusz za dany miesiąc rozliczeniowy (art. 31 ust. 1 pkt 3 Ustawy o środkach nadzwyczajnych).
Wysokość grożącej kary pieniężnej
Kiedy oba wydarzenia, tj. zarówno naruszenie, jak i wydanie decyzji Prezesa URE w sprawie nałożenia kary pieniężnej za to naruszenie, miało miejsce przed lub po 1 września 2023 roku, ustalenie górnej granicy grożącej kary pieniężnej nie będzie powodowało trudności:
- jeżeli oba wydarzenia miały miejsce przed 1 września 2023 roku, zastosowanie znajdzie względniejsza kara pieniężna w wysokości obowiązującej sprzed nowelizacji.
- jeżeli obie czynności miały miejsce po tej dacie, zastosowanie znajdzie wyższa kara pieniężna w wysokości obowiązującej po nowelizacji.
Co jednak w przypadku, gdy naruszenie miało miejsce przed 1 września 2023 r., a decyzja Prezesa URE o nałożeniu kary zostanie wydana po tej dacie?
W takim przypadku kara powinna zostać naliczona zgodnie z przepisami obowiązującymi przed nowelizacją, czyli do 50% należnej sumy odpisu na Fundusz za dany miesiąc rozliczeniowy. Taka sytuacja wynika z zasad postępowania administracyjnego, które mówią, że jeżeli decyzja w sprawie administracyjnej kary pieniężnej jest wydawana po wejściu w życie nowego przepisu, stosuje się przepisy obowiązujące w czasie naruszenia, jeżeli są one bardziej korzystne dla strony (art. 198c KPA).
Wobec tego rekomendujemy każdorazową weryfikację wysokości nakładanej kary pieniężnej w sytuacji wydania przez Prezesa URE decyzji w omawianym zakresie.
W przypadku pytań, zachęcamy do kontaktu z naszą ekspertką:
Dominika Sawicka
Senior Associate | Radca Prawny