07.10.2024

Dyrektywa Budynkowa na horyzoncie #2. Kto będzie musiał zapewnić miejsca dla rowerów (elektrycznych) w budynkach?

Coraz większa liczba mieszkańców miast wybiera rower jako środek lokomocji, a rowery elektryczne zdobywają na popularności. Nowa Dyrektywa Budynkowa odpowiada na te trendy i wprowadza przepisy, które mają dostosować budynki do potrzeb użytkowników jednośladów.

Nowe regulacje wprowadzają obowiązek zapewnienia miejsc parkingowych dla rowerów w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych, co ma na celu promowanie ekologicznych rozwiązań oraz dostosowanie infrastruktury do szybko zmieniającego się świata transportu. Jakie zmiany czekają inwestorów i zarządców nieruchomości? Sprawdzamy.

 

Obowiązkowe miejsca parkingowe dla rowerów w budynkach niemieszkalnych

  • Budynki niemieszkalne istniejące

Do 1 stycznia 2027 roku w tego rodzaju obiektach będzie trzeba udostępnić miejsca parkingowe dla rowerów w liczbie co najmniej 15% średniej lub 10% całkowitej liczby użytkowników budynku. Dotyczy to wszystkich budynków niemieszkalnych, w których znajduje się więcej niż 20 miejsc parkingowych dla samochodów. Dyrektywa Budynkowa stawia wymóg, aby miejsca parkingowe dla rowerów były także dostosowane do jednośladów o większych wymiarach niż standardowe.

  • Budynki niemieszkalne, które powstaną lub zostaną poddane ważniejszym renowacjom

Powyższy obowiązek będzie dotyczył także budynków niemieszkalnych, które dopiero powstaną lub zostaną poddane ważniejszym renowacjom. W tym zakresie przepis dotyczy obiektów mających więcej niż 5 miejsc parkingowych dla samochodów. Obliczając liczbę miejsc parkingowych dla samochodów w nowych i remontowanych budynkach, należy wziąć pod uwagę zarówno parkingi znajdujące się wewnątrz budynku, jak i przylegające do niego.

Informacje dotyczące obowiązku instalacji okablowania wstępnego na potrzeby instalacji punktów ładowania rowerów z napędem elektrycznym w budynkach niemieszkalnych znajdą Państwo w Nowe wymogi dla infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w serii o Dyrektywie Budynkowej.

W trakcie transpozycji Dyrektywy Budynkowej do krajowych porządków prawnych, państwa członkowskie będą mogły dostosować wymagania dotyczące liczby miejsc parkingowych dla rowerów w przypadku kategorii budynków niemieszkalnych, do których zwykle nie dojeżdża się jednośladem.

 

Budynki mieszkalne a miejsca parkingowe dla rowerów

W odniesieniu do nowych budynków mieszkalnych (i tych poddawanych ważniejszym renowacjom), które mają więcej niż 3 miejsca parkingowe dla samochodów, właściciele będą zobowiązani:

  • zapewnić co najmniej 2 miejsca parkingowe dla rowerów na każdy mieszkalny moduł budynku;
  • zainstalować okablowanie wstępne dla co najmniej 50% miejsc parkingowych dla samochodów, wraz z infrastrukturą kanałową dla pozostałych miejsc parkingowych dla samochodów, aby umożliwić na późniejszym etapie instalację punktów ładowania m.in. rowerów z napędem elektrycznym.

Dyrektywa Budynkowa przewiduje jednak pewne odstępstwa, np. dostosowanie liczby miejsc parkingowych do lokalnych warunków demograficznych, geograficznych i klimatycznych.

Należy pamiętać, że dyrektywa nie przeszła jeszcze procesu implementacji do polskiego porządku prawnego, co wiąże się z możliwością wprowadzenia wyjątków od ww. obowiązków, jak i ryzykiem przyjęcia przez polskiego ustawodawcę nawet bardziej ambitnych celów w zakresie infrastruktury rowerowej.

Pobierz materiał w wersji PDF:

Wersja PL  Wersja EN  

 


W przypadku pytań, zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami:

Katarzyna Koszel-Zawadka
Partner | Radca Prawny

Piotr Nowak
Junior Associate

Ta strona używa plików cookie

Ta strona korzysta z plików cookie, dostarczając treści dopasowane do Twoich potrzeb. Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zachęcamy do zapoznania się z naszą Polityką Prywatności.